avogel.dk / Fedt mand


Fedt mand!

"Jeg glæder mig i denne tid,

nu falder julesneen hvid,

så ved jeg julen kommer….."



Ja. Vi kender alle Johan Krohn’s snart 150 år gamle ”Peters Jul”, og vi ved udmærket godt, at der snart kommer dage, hvor vi spiser alt for meget af den fede julemad.

Gid det var så vel. –Altså at vi spiste fedt og ikke sukker.

Jeg kan nemlig ikke lade være med at glæde mig en smule over, at juledagene er den tid, hvor vi danskere spiser nok fedt…. Den lader vi lige stå lidt.

Desværre spiser vi alt for meget sukker, som er den helt store synder i juledagene. Der er ingen ende på sukkerets synderegister, og det er nok den største skadevolder på vort helbred efter tobak. Den mest effektive måde at svække sit immunforsvar på er at spise godt med sukker. Der findes essentielle proteiner og essentielle fedtstoffer, men der findes ingen essentielle kulhydrater, og da slet ikke som sukker.

Imidlertid vil jeg gerne skrive lidt om fedt, så vi lader sukkeret ligge lidt.
Sagen er nemlig, at vi i den vestlige verden spiser for lidt af det sunde fedt.Vi spiser en forfærdelig masse dårlige fedtstoffer, som specielt findes i industrielt fremstillede fødevarer i form af linolsyre. Det er den hyppigst forekommende omega-6 fedtsyre i vores kost og fremstilles specielt ud fra majsolie, solsikkeolie og tidselolie. Den bruges primært i industrien, fordi den er billig. Når man skal overskudsmaksimere sin fødevareproduktion, så bruger man billige råvarer, herunder f.eks. majsolie, fordi den koster en brøkdel af olivenolie. Og når vi køber en pose færdige pizzabunde, så kan vi jo ikke se, at de er lavet af majsolie, som ingen italiensk mamma nogen sinde ville nedværdige sig til at bruge til sin pizza.

Jamen hvad er der da i vejen med majsolie?

Problemet er, at den primært indeholder linolsyre. Det er en omega-6 fedtsyre, som er vigtig, og som vi skal have noget af i vores kost, men ikke så meget, som vi får. Forholdet mellem omega-6 og omega-3 burde være 1,5:1 i vores kost, men det er 15:1.

I den mængde er det ikke sundt mere, men kan skade os på forskellig vis.
Vi får således alt for meget omega-6 i vores kost, og dette er et problem, fordi det ud over sin egen sundhedsskadelige effekt fortrænger andre fedtstoffer, som vi også skal have. Tro ikke, at industrifremstillede julekager er lavet med smør, som de burde.

Vi er i årevis blevet tudet ørerne fulde af, at vi skal spise fedtfattigt, men intet er mere forkert.

Disse velmente kostråd vil efter min vurdering være medvirkende til en eksplosion af demenssygdomme som Alzheimers i de kommende 20 år. Centralnervesystemet, herunder hjernen, er afhængig af en hvis indtagelse af fedt, også mættet fedt. Når man fjerner fedtet fra en fødevare, så mister maden noget af sin gode smag, og den kompenserer man så ved at tilsætte mere sukker. Fedtfattigt er ikke nødvendigvis sundt. Tværtimod.Fedt er nødvendigt. Også mættet fedt.

Vi skal naturligvis undgå det dårlige fedt i margarine, pommes fritter og chips, burgere, pizzaer og lignende fast food. Hvis man vil have en pizza, må man lave den selv, og bruger man olivenolie, kokosolie og smør i sit køkken, med kun et lille supplement af de flerumættede, så er man godt på vej til at forsyne familien med en blanding af sunde fedtstoffer.

Hvis man spiser sig mæt i de proteiner og fedtstoffer, som findes i den ”fede julemad”, så skal jeg ikke løfte et øjenbryn. Men fylder man sig med alt det sukker, industrimad, færdigbag og slik, som julemaden flyder over af, så er det, maven protesterer. Den stakkels tarmflora kan slet ikke fordøje så store mængder mad på én gang, og specielt ikke, hvis den indeholder for meget industrielt forarbejdet fedt, fordi vi ikke har enzymkapacitet til at nedbryde det. Vi er ganske enkelt ikke i stand til at fordøje det. Det betyder så, at en stor del af et sådant kæmpemåltid ikke fordøjes, men fortsætter ned i tarmsystemet, hvor det fermenterer / forgærer og rådner. Dette efterlader en række skadelige stoffer, som igen irriterer tarmslimhinden, og vi kan øge risikoen for ”leaky guts”, men hvad deraf følger.

Mit råd til denne søde/fede juletid er derfor, at man sørger for at spise nogle sunde mælkesyrebakterier, som kan hjælpe fordøjelsen, at man skærer lidt ned på sukkeret, og at man så i øvrigt med god samvittighed spiser det gode fedt, som juletiden heldigvis er så rig på.


Claus Hancke
Formand for Vitalrådet

www.iom.dk

 

druckenprint-icon